Ms. N00b

Men sköt ditt eget!

Posted in Uncategorized by msn00b on 18 januari 2010

 

Men ok, om vi nu ponerar att mannen faktiskt är polis, äger han inte rätten till sin egen fritid? Finns det någon enda människa som raggar ”vuxet och ansvarsfullt”? Jag tycker hela debatten är skitkonstig rent ut sagt och att den här personen skulle få en varning från sin arbetsgivare är helt absurt. På vilket sätt har han begått ett fel som påverkar hans anställning? På vilket sätt har hans närvaro på en sexsajt att göra med hur bra han är på sitt jobb? Och kom ta mig fan inte dragande med att det skall vara skillnad på poliser och andra yrkesgrupper för nej, poliser skall ha samma lagliga anställningstrygghet som alla vi andra. Bättre betalt borde de förövrigt också ha med tanke på hur skamligt låga deras löner är.

Jag tycker det är förbannad skam rent ut sagt att det numer alltså inte ens hymlas med att arbetsgivaren äger även din fritid och att det handlar mer om att utifrån någon konstlad mall ”skydda sitt varumärke” än att se till individens rätt till sig själv. Man får lov att i egenskap av utredare, kvinna på en mansdominerad arbetsplats med hård jargong eller vad som helst, tycka vad man vill om att en kollegor hänger på sexsajter och tänder på diverse obekväma sexuella beteenden. Det har man inte med att göra. Om man snubblar över en kollegas sexbilder på nätet så bör du hantera det som om du råkat snubbla över något som är just privat. Backa långsamt därifrån, ta aldrig upp det igen. Glöm att du någonsin såg något.

Jag har svårt att se varför det är ett problem att en vuxen människa klär sig i polisuniform och poserar på en sexsajt. Call me crazy men poliser är också människor och människor gillar att ha sex. Dessutom är det väl ingen hemlighet att många, både kvinnor och män tycker att  uniformer är sexigt. Om vi istället säger att han hade poserat med samma bilder på sin blogg istället, hade det varit ok då? Är det alltså att det var på en sexsajt som var felet eller var det att det fanns bilder på honom överhuvudtaget i hans arbetskläder och med draget vapen? Om det nu var att bilderna fanns på en sexsajt som var problemet, hade en medarbetare på Posten som också poserade i sin uniform riskerat samma varning? McDonalds? En tågvärd? Jesus Chris, då är det ju tur att ingen vet hur jag missbrukat min gamla skoluniform! Snacka om att den skolan inte skulle vilja bli förknippad med vad jag gör i sovrummet. Misrepresentation, milt uttryckt.

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. plasmider said, on 18 januari 2010 at 1:31 e m

    Okej, var det bara jag som undrade var man kunde hitta dessa sexbilder ? 🙂

  2. Ninde said, on 18 januari 2010 at 1:44 e m

    Håller (som vanligt 😉 med dig i det stora hela. Den enda invändning jag kan ha viss förståelse för är väl att just uniformerad polis har en särställning, speciella maktbefogenheter osv. Därav lite extra känsligt att de ”uppträder seriöst” när uniformen är på offentligt. Inte minst för polismannens egen trovärdighets skull.

    Detta är väl snarare en fråga för lokala polismyndigheter att ha uppdaterade riktlinjer kring, kan ju knappast vara första gången i världshistorien frågan dykt upp. Borde väl t ex räcka om killen i fråga blurrat ansiktet på bilder som vem som helst kan gå in på(=offentlig nätmiljö.) Men. Och det är ett viktigt men. Framgår inte riktigt i artikeln om det är ett öppet eller slutet forum bilderna låg på. Om bilderna däremot låg ”låsta” för allmänheten någonstans där bara utvalda personer har tillträde är det väl knappast att räknas som offentlig miljö? Snarare att likställa med killens eget vardagsrum. Och där håller jag med dig, det hör helt till personens privatliv. Där borde vi ha ny starkare, lagstiftning som garanterar att arbetsgivaren håller sig borta.

    Så länge killen håller sig till lagen ska ingen arbetsgivare ha synpunkter på hur han raggar. Snarare skulle jag som chef ställa mig lite undrande till om utredaren som hittade det hela verkligen inte har något mer högprioriterat att ta tag i, än att surfa runt på sexsajter på jakt efter män i uniform..

    Och sist men inte minst. Hur ända in i h-vete kan man gå ut i media och uttala sig om en kollegas raggningteknik? Hm. Blev långt det här. Kanske blir ett inlägg om jag orkar…Viktigt ämne iaf..:)

  3. Gabbi said, on 18 januari 2010 at 2:03 e m

    Åhhh, har du haft skoluniform?
    Coolt?
    Har du bott utomlands?
    🙂
    //Gabbi

  4. msn00b said, on 18 januari 2010 at 4:30 e m

    Plasmider – hehe nä

    Ninde – Jo jag kan hålla med dig till viss del ang att de har en särställning i samhället egenskap av poliser, däremot måste det ju i så fall även gälla andra maktpositioner. Dessutom är ju den amerikanska polisuniformen den i särklass mest använda i sexuella anspelningar och ingen ifrågasätter ju deras maktstatus. Man hamnar ju i en rundgång så att säga, ponera att vi förbjuder poliser att bära sin uniform i ovan nämnda situationer. Är det ok om han använder en polis t-shirt köpt på Buttericks då? Det är ju inte hans uniform. Om det då inte är ok, är det så att poliser inte får vistas på sexsajter med bild? Hur definierar vi en sexsajt? Är det, i en förlängning ok att på en dejtingsajt typ match.com ens ok att nämna att man är polis? På dejtingsajter kan det ju anses som att man då att försöker få tjejers uppmärksamhet eftersom det är sexuellt attraherande med poliser. Är det ok om någon annan använder en godtroget imiterad polisuniform på bild med sexuell anspelning? Hur man än gör blir det ju tokigt.

    Gabbi – japp, jag växte upp utomlands eftersom mina föräldrar jobbade på massor av olika ställen. Däremot var det i Sverige jag hade skoluniform, jag gick på internat i gymnasiet. Sedan kan jag ju ärligt erkänna att delar av min uniform definitivt blivit mer använda i sängkammaren än i skolan 😀

    Oh förresten, jag glömde ju svara på din fråga ang körsbärsträd. Jag tänkte främst på att sötman i bären ju kommer sig av mängden sol bären får om jag var du hade jag därför satsat på en sort som tex sunburst med ycket naturlig sötma. Det finns en kanonbra artikel här:

    http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:yRCtHLf_ndcJ:www2.slu.se/forskning/fakta/faktatradgard/pdf97/Tr.97-11.pdf+k%C3%B6rsb%C3%A4r+sk%C3%B6rd+augusti&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESixqxaVuL9dLvmbVgI9xoqJeNIOM1l6s82sig93pVK3wKotBPeiyZIyqtZynOMXHDQx5ZEJDoi710QFGyBm21Hkh5w3KpIJrqcwndTkB87hX1SmspXll1L1eCijqaBPhnp8iUH1&sig=AHIEtbQF8QJatjUvt6XqPAgDfffGzrjfBA

  5. Ninde said, on 18 januari 2010 at 4:51 e m

    Visst ska det gälla alla maktpositioner, i högsta grad. Är väl mest att det kanske är lite halvjobbigt för polismannen i fråga i jobbet om han främst är känd för som ”den nakne polismannen”.

    Själv tycker jag att polisen verkar ha långt större problem att tas med. Men precis som du säger, frågan lär knappast vara ny, knappast första gången någon kört uniformstricket. Därför borde det rimligen ha gåtts igenom redan på Polisskolan vad som gäller uppifrån.

    Har dessutom för mig att det enda som inte är lagligt är väl att utge sig för att vara polisman om man inte är det. Då borde väl icke identiska fejkuniformer och utländska uniformer vara okej så länge som man inte påstår sig vara något man inte är..

    Sexsajter och dylikt tillhör väl den anställdes privatliv. Anser jag..

    And beside the point. Grymt avis på dig för skoluniformen..ha ha 😉

  6. Gabbi said, on 19 januari 2010 at 10:10 f m

    Men tack! Jättetack! Artikeln är nedsparad. Det ser jätteintressant ut med Sunburst-trädet.
    Och så avundsjuk jag blir på din uppväxt. Vad skoj att få prova bo på olika ställen sådär. Jag kan tänka mig att man lär sig enormt mycket!
    Själv är jag uppväxt i en liten avfolkad bygd mitt i Södra Lappland och har aldrig ens sett en internatskola.
    Men vi hade renar på tomten.
    *Klen tröst*
    Hälsningar från norr,
    Gabbi

    • msn00b said, on 19 januari 2010 at 5:26 e m

      Så lite så, bara glad att kunna hjälpa till 🙂
      Ang uppväxt så jo visst är det roligt att kunna säga att jag rest mycket och att ha en referensram utanför vardagen så att säga men det kan också bli himla fel. Att funka i grupp med svenskar är…svårt. Jag tar för mycket plats och är för bullrig, vet inte hut helt enkelt och det är väl inte jätteuppskattat av alla. Sedan finns ju också frågan om var det är jag hör hemma. Nu har jag ju bott i Sverige längre än jag bott utomlands men samtidigt så bodde jag inte här när jag formades som mest och vilket gör att jag känner mig nog inte riktigt hemma någonstans. Mest tillfreds är jag märkligt nog på flygplatser och när jag packar. Weird!


Lämna en kommentar