Ms. N00b

Yeah, you got me, I’m a feminist. So sue me.

Posted in Uncategorized by msn00b on 10 augusti 2010

Ja det är ju klart, om inte annat så ökar ju risken markant för att man skall bli steril eftersom bakterier ”klättrar” på trådarna raka vägen in i livmodern= hej livmodersinflammation  För att inte tala om att de flesta kvinnor måste sövas för att den skall sättas in, livmoderhalsen är ingen hallandsåstunnel precis. Lägg därtill ökad menstruation och markant ökade smärtor.

Men jomenvisst. Sktibra idé. Verkligen.

Idiot.

För det är väl fortfarande inte på fråga att utveckla ett preventivmedel för män va? Eller arbeta för att sänka hormonnivåerna i p-piller så att vi slutar pissa ut artificiella hormoner som hamnar i grundvattnet?

Nä. Jag tänkte väl det.

Sen alltså…jag har sagt det förr och jag säger det igen.  Ganska ofta när jag läser den här typen av artiklar kan jag känna att skriftställaren uttrycker sig som att det värsta i världen är att göra abort. Den inställningen gör mig så trött att jag i princip blir knäsvag. Det luktar nymoralism, frikyrklighet och idiotkonservatism rent ut sagt. Att minska antalet aborter är nämligen inte ett egensyfte i sig. Att människor väljer att utföra aborter när de blir oönskat gravida är väl utmärkt? Alternativet vore nämligen att man adopterade bort barnet. Eller tvingades att bli förälder mot sin vilja. Ämnet skall absolut utforskas men varför inte ta vinkeln ”såhär kan vi minska antalet oönskade graviditeter” istället för ”hur kan vi minska antalet aborter”.  Rätten och möjligheten att göra abort bör vi, i mina ögon slå vakt om.

Och ja, jag skall sluta läsa Aftonbladet, jag lovar. Jag blir ändå bara arg.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anna said, on 10 augusti 2010 at 9:28 e m

    Samma kaiku logik som den där artikeln häromdagen när det stod att Sverige hade flest våldtäkter i världen eller något sådant… ja det är väl förbaskat bra att vi i så fall är bäst i världen på att anmäla dem?

  2. Liz said, on 10 augusti 2010 at 9:44 e m

    Alltså, jag satt och gnisslade tänder när jag läste det där, eftersom a l l a jag kännwewr som har haft spiral (och det är ett par st.) har fått gå igenom oerhört plågsamma procedurer på över trekvart utan bedövning bara vid isättandet, de där jävlarna fastnar mkt gärna på vägen nämligen, helst på tvären. En isättning fick avbrytas med akut operation, en annan spiral växte fast. Ja, som i växte fast. Som i växte. fast.

    För att inte tala om män sompå nåt mystiskt vänter har fått smaka åt-helvete-felaktigt-placerad-spiral under sex, om man nu ska passa på att tänka på det andra könet.

    Det jävla glorifierade resultatet av två syskons kärleksmöten som skrev den där artikeln borde stoppa i en själv om de nu är så bra. Lite solidaritet liksom.

  3. msn00b said, on 11 augusti 2010 at 8:01 f m

    Anna – JA! jag tänkte exakt samma sak! Vem sponsrar de här artiklarna egentligen? KD?

    Liz – Amen! Alla jag känner, inklusive jag själv har råkat ut för ganska scary saker när de haft spiral. Dessutom så skall ju läkare helst inte ens sätta i spiral på de som inte fött barn än just på grund av riskerna.

  4. Serafim said, on 11 augusti 2010 at 1:00 e m

    Mmm… fast jag har haft det senaste 12 åren. Funkar klockrent. Vilket p-piller inte gör. MEN jag håller med om att man kanske skulle prata mer om att även män borde skydda sig. Fast jag är tveksam till att jag skulle våga lita på att en karl verkligen tar dom där pillren eller vad det blir. Men det har väl mest att göra med hur trovärdiga vissa exemplar av män är…😉

    • msn00b said, on 11 augusti 2010 at 3:29 e m

      Visst finns det kvinnor som spiral funkar för, och good for you! Jag hoppas att du slipper uppleva problem med den i framtiden också. Under den tiden jag själv hade spiral, innan jag fick problem, var jag grymt glad i hela idéen eftersom jag inte gillar att stoppa i mig hormoner.

      Det jag vänder mig emot är att doktoranden glorifierar spiral för unga kvinnor rent generellt genom att visa på ett statistiskt samband mellan användandet av spiral och antal aborter gjorda där spiral framstår som det enda säkra kortet vilket det inte är eftersom samma statistiska samband existerar för t ex p-stav. Spiralens funktion ifrågasätter jag inte, däremot ifrågasätter jag lämpligheten i att glorifiera spiralen som preventivmedel för unga tjejer utan att framhäva riskerna. De flesta gynekologer vägrar t ex sätta spiral på kvinnor som inte fött barn pga risken för sterilitet.
      Ang trovärdiga män så mjo, och handen på hjärtat även om det hade kommit ett hormonpreventivmedel för män imorgon så hade jag ändå inte låtit min kille ta dem eftersom jag gärna vill att man skall ha ett hum om de långsiktiga biverkningarna innan fok börjar stoppa i sig saker.


Kommentera

