Ms. N00b

Men alltså – hjälp?

Posted in Uncategorized by msn00b on 13 juli 2010

Jag blir ju helt matt.

Telefonsamtal med kronofogdar om vilka regler som gäller vid vräkning, hyresnämnden, hyresgästföreningen you name it. Oroliga samtal med sambon om hur vi skall göra om det och det händer.  Kurslitteraturen ligger samtidigt och morrar åt mig och jag känner mig som en disktrasa innan dagen ens börjat. Blir orkeslös och slapp som en manet, hjärnan känns som sirap.

Jag behöver era allra, allra bästa tips på hur man gör för att hantera stress och oro utan att det tar över hela livet och dagen.

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anna said, on 13 juli 2010 at 11:13 f m

    Vad har den här ”gästen” gjort egentligen? Låter som en inte helt trevlig person. =(

    Det enda jag hade koll på var att man har rätt att ta över förstahandskontraktet som andrahandsuthyrare om man har bott där ett tag och hyresinnehavaren säger upp kontraktet (det har vi utnyttjat ett par gånger för att göra generationsväxlingar i studentkollektiv, dock under vänskapliga former).

    Kanske bäst att acceptera tre månader och försöka få ett ”slutdatum” på det hela. Eller kan det vara en möjlighet att låta honom ta över förstahandskontraktet om han har bott där ett tag? Så får han vara husägarens hyresgäst istället.

    • msn00b said, on 13 juli 2010 at 12:33 e m

      ok, kan du berätta mer om det där med att ta överhyreskontraktet för det är faktiskt ett alternativ bara för att bli av med problemet, hur gjorde ni? Vilka regler gäller och var kan jag hitta dem?

      Att jag accepterar att det är tre månader är lugnt, redan gjort. Däremot visste jag inte det tidigare varför jag skickade en uppsägning om en månad så det blev lite rörigt.

      • msn00b said, on 13 juli 2010 at 12:38 e m

        Det var fö pga det här jag itne ringde tillbaka igår, dagen bara försvann. Sorry.

  2. plasmider said, on 13 juli 2010 at 11:42 f m

    Tyvär kan du inte riktig göra som jag, men det var faktiskt en höjdpunkt på dagen då jag stängde av elen för min hyresgäst. Ta semester, gör inget som du inte absolut måste, låt andra fixa saker runt om dej. Bara att sätta sej i en solstol och bara bry sej om sej själv. Inte svara i telefon om man inte vill, förklara att du är på semester, vill dom att du löser något åt dom så be dom återkomma till hösten.
    Kram

    • msn00b said, on 13 juli 2010 at 12:35 e m

      Ja gud ja, problemet är som sagt at jag blir en disktrasa. Orkar ingenting, får ont i magen, hjärnan säger tvärstopp så jag vill hitta ett sätt att kunna ”stänga av” så att säga. Just nu är jag inne på att ok ”det och det skall bli gjort idag, that’s it”. Jag vill helt enelt inte unna honom att ta min energi ifrån mig om du förstår hur jag tänker?

  3. Liz said, on 13 juli 2010 at 11:47 f m

    Fightmode. Punkt för punkt. Peta av en efter en, börja med det snabbaste först, och kolla gärna om det finns något du kan göra samtidigt som du väntar in någon process i det andra. Klipp av allt socialt, förklara inte, säg bara ”har inte tid. vi tar det sen, ringer när det här har blåst över”, Ta tid att äta, dricka och sova, för det är inte logiskt att du fixar allt om du drar in på något av det, och ja, det är vikigt att göra det även om du egentligen inte vill precis just nu, och lämna de stunderna som avses för mat & sömn som privata, tysta och ostörda. Funkar alltid för mig!

  4. msn00b said, on 13 juli 2010 at 12:37 e m

    Mycket, mycket sant. Jag gör en lista, bockar av punketrna en efter en, delar upp dem på ett antal dagar och kombinerar det med svaret jag gav Plasmider.
    Som sagt, jag unnar honom fan inte att ta min energi. Hell no.

  5. Anna said, on 13 juli 2010 at 1:36 e m

    När jag tänker efter lite mer så var det lite mer trixande involverat där, vi fick skrämma bort ett par spekulanter först (historier om hetta, mygg-invasioner och skrik från närliggande skola var effektivt) och sedan föreslog vi hyresvärden att samma studenter skulle få bo kvar fast en annan stod på kontraktet, och de gick med på det.

    Jag kanske blandade ihop det med någon slags sambo-lagstiftning eller något. Tror att det har varit så tidigare att man har haft sådana möjligheter, men att det sedan togs bort. =(

  6. Anna said, on 13 juli 2010 at 1:37 e m

    Nu tar jag med mig ”trollkarlens slott” och åker till sjön. =) Sådana lösningar rekommenderas starkt…

    • msn00b said, on 13 juli 2010 at 9:00 e m

      Hehe, jo jag gjorde nästan detsamma. Promenerade ner till havet och tog ett kvällsdopp och åt en glass. Livet känns lite lättare nu🙂


Kommentera

