Ms. N00b

På mitt sätt, som JAG vill

Posted in Uncategorized by msn00b on 26 juni 2010

En gång för länge sedan när jag arbetade på Televerket och kom hem och var trött och ledsen eftersom hela långa halvåret hade gått åt till att försöka anpassa sig efter en galen chef, knäppa kollegor, ringande telefoner och krav krav krav. Så ställde jag mig mitt på golvet i ettan i Ghettokortedala och sprutade tårar som en liten fontän, stampade i golvet och skrek ”på MITT sätt, som JAG vill” för jag orkade inte anpassa sig en millimeter till, jag var tvungen att få lite space och få bestämma själv.

Hade varit väldans charmigt om jag hade varit ungefär tre år men eftersom jag var 27 så…ehh…

Arbetspsykologin lär oss att ju högre grad av kontroll och egenbestämmande en individ har över sin arbetssituation desto högre krav klarar han eller hon på arbetsplatsen, däremot blir individen mindre stresstålig och mindre produktiv om han eller hon upplever sig starkt kontrollerad av andra.

En stor anledning till att jag pluggar är att då behöver jag förhoppningsvis aldrig jobba på en så låg nivå i företaget att jag blir detaljstyrd igen. För jag går under av sådana miljöer och blomstrar när jag får vara självgående problemlösare. Så att eh..tänk om man skulle ta och forska istället? Nackdelen är väl att det är så förbannat dåligt betalt…

Kommentera

