Ms. N00b

Ursäkta, det här är trasigt.

Posted in Uncategorized by msn00b on 06 februari 2010

” Folk som har varit på festen har berättat för Lasse vad som har hänt, men ingen vittnar”

Förganska många år sedan så var jag på en stor privat fest på ett universitet. Examensfest för fem glada nyblivna ingenjörer. Lugn och städad fest med avslappnad atmosfär eftersom alla kände alla, ja förutom jag då för jag hade bara hängt med en kompis. Stämningen slutade vara avslappnad ett par timmar senare när en kille gav mig ett knytnävsslag i ansiktet så att jag  föll medvetslös ner på dansgolvet. När jag låg ner passade han på att sparka av ett par revben för att verkligen driva hem sin poäng.

Varför?

Jo jag uttryckte ett visst ogillande över att han oinbjuden började ta på min kropp när jag stod i baren. Att hans flickvän var där också gjorde ju inte saken bättre. Nåja hursomhelst. Jag hade namn och ansikte på killen som gjorde det där. Minst tjugo personer såg vad som hände men ingen vittnade ändå. För de var kompisar med den här killen och jag var bara en tjej, vilken som helst och bro’s before hoe’s and all that. Förundersökningen lades ner i brist på bevis och då gjorde jag ändå precis som man skall. Jag dokumenterade mina skador, jag berättade allt och förskönade inget men sedan lades förundersökningen ner i brist på bevis eftersom ingen ville vittna för mig. 

Saken är att jag tycker att det är jävligt konstigt att man kan komma undan med det där. Att säga att jo vi såg men vi tänker inte säga något för av en eller annan anledning så känner inte vi för det.  Att det inte är straffbart i sig?   Det BORDE vara straffbart att inte vittna när man sett något eller befunnit sig där man rimligtvis borde kunnat se. Att hindra någon från att vittna är ju övergrepp i rättssak så vad är det att själv vägra?

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gabbi said, on 06 februari 2010 at 3:17 e m

    Åh fy fan, jag mår illa av den där historien.
    Fy fan.
    JÄVLA KRÄK! Snälla Gud kan han inte bara dö i en fetteld?
    Upprörda hälsningar,
    Gabbi

  2. Liz said, on 07 februari 2010 at 2:45 e m

    Jag önskar honom en lång och utdraget plågsam död med massor av ångest och må han brinna i helvetet. Och livslånga skamkval för alla som inte vittnade.Jävla äcklig människosyn det där. Fyfan.

  3. Tmz said, on 10 februari 2010 at 12:14 e m

    That son of a bitch!
    Synd att folk inte har civil courage. =/
    Det är som när räven tar sig in höns gården till och med tuppen fegar ut.

    Men men om karman existerar får han nog igen.
    Synd att de inte finns Bully beatdown i sverige.

    Jag blir så arg att de inte fanns en eller nåra killar som vågade göra något. Ska dom bara peta upp brösten och berätta rövar historier för att förföra kvinnor och låta en tjej nåra meter ifrån bli ihjäl slagen.?. Fattar noll av kulturen här

    • msn00b said, on 10 februari 2010 at 1:25 e m

      Mjo jag kan hålla med dig till viss del och precis när det hände så kan jag erkänna att jag dagdrömde hyfsat mycket om att han själv skulle åka på stryk men samtidigt, vad skulle det göra mig, eller närstående killar till? Jo precis samma sak, även om det skett som en reaktion på vad han gjorde först. För mig, såhär i efterhand, hade det därför räckt att de vittnat och styrkt min polisanmälan. Men jag håller med dig, kulturen här där man tror att det funkar att bara stå och titta på och sedan sköter rättssystemet resten det är inte så lite sjukt. Människor måste börja förstå att rättssystemet, för att det skall kunna fungera, kräver att individer måste agera om så bara i egenskap av vittnen. Det är inte alltid ”någon annan” som löser problemet, ringer 112 eller gör det rätta. Det måste vi alla göra annars blir det som i USA där en kvinna blev knivmördad i ett kvarter i NYC, alla grannarna såg det men ingen gjorde något eftersom de antog att ”någon annan” redan ringt och varskott polis och ambulans. Alltså jag fattar att det är läskigt att lägga sig i men jag tror vi måste det om samhället skall kunna fungera.

  4. Tmz said, on 12 februari 2010 at 10:05 e m

    Amen!
    Håller med. Det är som följa John här tycker jag.
    Händer för lite =/

  5. Ina said, on 14 februari 2010 at 7:22 f m

    Har för mig att KD för ett par år sedan hade som förslag att införa en civilkuragelag som skulle innebära att du har skyldighet att ställa upp för din medmänniska. Kanske inte helt fel. (vittna om du såg något, ingripa om någon blir misshandlad osv)

  6. msn00b said, on 14 februari 2010 at 11:00 f m

    ja det stämmer, samaritlagen. Däremot gällde det inte vittnesmål utan skyldigheten att ingripa fysiskt. Något som Lisa Magnusson skrivit tankvärt om : http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/lisamagnusson/article3077354.ab


Kommentera

