Ms. N00b

Tänk vad man kan lära sig när man har tråkigt

Posted in Uncategorized by msn00b on 05 januari 2010

”The New England Journal of Medicine study concluded that people who had one to five oral-sex partners in their lifetime had approximately a doubled risk of throat cancer compared with those who never engaged in this activity and those with more than five oral-sex partners had a 250% increased risk.” Länk här

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ina said, on 05 januari 2010 at 10:00 e m

    Jag tycker inte att vargstammen är stark nog och jag ogillar attityden mot vargjakt. Älg, vildsvin och andra behöver vi däremot jaga. Men, rent principiellt är jag emot jakt på varg ja.

  2. msn00b said, on 05 januari 2010 at 11:41 e m

    ok, nej jag bara undrade eftersom du först skrev att det var fel av jägare att ta hem byte deras fruar kunde köpt på ICA och senare hamnade i polemik med Plasmider när hon refererade till jakt i allmänhet. Det verkade på din formulering att du tyckte våra slaktmetoder för nötkött etc är vettigare än jakt.

  3. plasmider said, on 05 januari 2010 at 11:51 e m

    Enligt mej så tycker jag att det har kommit fram alla typer av åsikter just när det gäller jakten på varg, vissa väldigt högljudda, andra mer stillsamma. Personligen så tror jag att det är väldigt lätt att sitta i en lägenhet och försvara vargen, en helt annan att fortsätta vara positiv till den när man har en ståendes på sin gårdsplan.

  4. msn00b said, on 06 januari 2010 at 12:12 f m

    Sedan är det ju också så att man kanske varken behöver vara positiv eller negativt inställd till vargen. Precis som när dt gäller det mesta så är det ju inte en svart/vit diskussion snarare en mängd grånyanser. Problemet är ju att vi för att få något som liknar en sanning kanske måste lyssna på de vi allra minst vill lyssna på. Personligen hade jag skitit knäck om jag funnit en varg på min gårdsplan och jag är tacksam om vargen uppfattar mig som ett rovdjur så att den håller sig på avstånd ifrån mig. Samtidigt vill jag att varg fortfarande skall finnas i skogen, det är ett fascinerande djur. Men som sagt balans. Vi människor stör naturen så till den milda grad att vi måste bedriva kontrollreformer för att någon balans skall kunna finnas både för djurens och vår skull, dilemmat ligger myckt i att vi inte har en aning om vad vi håller på med på lång sikt.

    My two (trötta och kanske inte så sammanhängande) cents i ämnet.

  5. Ina said, on 06 januari 2010 at 5:10 f m

    Vilken tur då att jag haft både varg, ren, björn och älg på min gård så jag vet vad jag pratar om. Här i lägenheten är de sällan, men kommer de förbi bjuder jag på kaffe. Jag borde erbjuda mig själv till regeringen och skapa ett program för avelsutveckling av vargen. Ibland stör det mig att jag inte har telefonnumret till Reinfeldt.

  6. Erika said, on 06 januari 2010 at 10:11 e m

    Är det bara jag som tänker hylla vad inlägget ifråga säger?? Helt rätt att dö lite lyckligare😉

  7. msn00b said, on 06 januari 2010 at 10:47 e m

    Tydligen, men jag är glad över åtminstone någon läste vad jag faktiskt skrev🙂

  8. plasmider said, on 07 januari 2010 at 11:03 f m

    Vi kommer alla dö i cancer…

  9. Simon said, on 07 januari 2010 at 1:48 e m

    Men alltså, hur många får egentligen strupcancer? Om risken ökar från ”helt jävla obetydlig” till ”nästan helt jävla obetydlig” så är det nog inte riktigt befogat att inta fosterställning och idka renlevnad.
    Jag håller med n00ben.

    Och angående vargfrågan är det bara beklagligt att de bägge okunniga extremfalangerna är de som hörs mest. Om varghatar- och vargkramarextremisterna skulle lägge bara en bråkdel av den tid de nyttjar till att basunera ut sina respektive könsordsförstärkta fabler och irrationella känsloargument, till att istället faktiskt ta del av de vetenskapliga studier som finns på området med någorlunda öppet sinne, så skulle denna debatt vara betydligt mer givande.

    Ty om alla de högljudda röster som hörs verkligen hade den ”extrema kunskap” som de säger sig ha i ämnet så skulle de redan ha insett att det som nu sker är den enda vettiga och hållbara lösningen på problemet, och det bästa som hänt den svenska vargstammen sedan den fridlystes.

    Den debatt vi nu istället får se är bara ett tragiskt exempel på hur fel det blir när känsloargument tillåts gå före fakta.

    /Simon, som faktiskt läst hela materialet och nu gläds åt att slutsatsen från hans inlämnade studie är precis vad som nu genomförs.

  10. Ina said, on 10 januari 2010 at 6:30 e m

    Vilken tur att du finns Simon.

  11. Simon said, on 11 januari 2010 at 7:11 f m

    Utan tvekan, ja. Världen skulle ha gått miste om så mycket ödmjukhet annars.😉

  12. msn00b said, on 11 januari 2010 at 10:40 f m

    Ja det är väl ypperigt att människor med olikartade åsikter finns? Annars är det väl a) jefligt tråkigt och b) lite menignslöst att diskutera överhuvudtaget.
    Live and let live och allt det där.

  13. msn00b said, on 11 januari 2010 at 10:40 f m

    Gahhh jag hatar egna felstavningar: Meningslöst.

  14. Simon said, on 11 januari 2010 at 6:51 e m

    Jag ser inga problem med olika åsikter, åtminstone inte så länge jag själv får vara den som har rätt.🙂

    Nä, skämt åsido, det pågår inget knivslagsmål här direkt, isåfall har jag missat det. Fyra personer har uttryckt sin respektive ståndpunkt i en infekterad fråga. Ina har sedan med en briljant tillämpning av ironi förklarat att hon inte är intresserad av ytterligare motargument, och därigenom kan diskussionen anses vara död.

    Kvarstår något problem i den här tråden?

    (förutom avsaknaden av oralsex?)

  15. msn00b said, on 11 januari 2010 at 7:28 e m

    Hehehe ånä, jag har alltid rätt! *stjärnstopp* Dock skulle nog världen som helhet vara lite bättre om bara alla fick mer oralsex. Särskilt på tisdagar.

    Men för att vara lite allvarligare: Mitt inlägg var inte riktat emot dig på något vis, i samtliga diskussioner jag har sett dig figurera har du varit saklig, sansad och logisk (förutom i den famösa Macdebatten då men vaffan även solen har fläckar). Däremot läste jag igenom samtliga kommentarer och tyckte att det behövdes en liten påminnelse om varför olikartade åsikter är värdefulla överlag. Man kan argumentera emot varandra i en sakfråga och fortfarande förhålla sig respektfullt och lugnt.

  16. Ina said, on 11 januari 2010 at 11:46 e m

    *Skrattar hela vägen ner i minnesbanken*

  17. Simon said, on 12 januari 2010 at 7:50 f m

    Nej, jag tog inte åt mig heller. Jag försökte endast förmedla att jag åtminstone inte tog illa upp, och har inga planer på att gråta mig till sömns i fosterställning. Jag håller med dig, men precis som alla har rätt till en egen åsikt så har folk även rätt att blunda för motargument, även om det inte är särskilt konstruktivt. Men tack för smickret!🙂


Kommentera

