Ms. N00b

Älskling, take cover nu fjollar jag till vårt hem igen.

Posted in Uncategorized by msn00b on 04 januari 2010

Du vet att vi går mot ljusare tider när Ms. N00b börjar fantisera om en trädgård. Just i år har frysmisären tydligen varit total eftersom jag är tre månader för tidigit ute den här gången men vaffan. Jag har bil och jag har en uppvärmd lägenhet och en balkong i söderläge så eftersom jag för en gångs skull kan släpa hem saker och göra det ordentligt är det lika bra att börja planera tidigt istället för att som förra året köra igång alldeles för sent.

Förra året lyckades jag med konststycket att ha, körsbärsträd, björnbärsbuske, hallonbuskar, smultron,  rosenbuskar, kätterrosor, Syren, Tuja, vildblommor, lavendel, paprika, sallad, kryddväxter ärtor och tomater. Detta på en balkong i nordostligt läge med fritt vindfall ut mot havet i Göteborg.  Trots detta gick det över förväntan och jag kan därför inte tänka mig annat än att det måste gå ännu bättre här om jag inte låter de små liven brännas sönder av solen. Jag funderar däremot på ett droppbevattningssystem  i år. dels för att samla in regnvatten och på så vis spara på miljön dels för att slippa kånka 50 kg vatten varje dag. Dessutom är jag grymt sugen på att dra hem sex pallkragar och ställa tre på varandra för att få två ”odlingsboxar”. Fördelarna är många, förutom att jag slipper ligga på knä och bryta ryggen för att rensa och skörda så gör det större jorddjupet att fukt bevaras längre i jorden och rotsystemen ytvecklas bättre. Dessutom överlever växterna kommande vinter bättre. Det svåra är att få tag på pallkragar som inte är gjorda av tryckimpregnerat trä, helt enkelt på grund av att det ur dem via vattnet, läcker ut ämnen i jorden som jag inte vill skall absorberas av grönsaker jag äter. Tror iofs att jag kan lösa två problem med en smäll där om jag använder målarplast att ”fodra” pallkragarna med på insidan. Över pallkragarna kommer jag sedan att spänna plastbågar som jag täcker med målarplast för att skapa ett primitivt växthus för att förlänga säsongen och under torra dagar i sommar kunna bibehålla fukt bättre.

Jag tänker mig något i den här stilen:

Plocksallat

Ruccola

Spenat

Paprika

Brytbönor

Tomater

Rabarber

Samt naturligtvis massor av kryddväxter men där kommr man faktiskt förvånansvärt väl undan med att köpa i affären och sedan bara låt dem växa till sig sålänge man är noga med att dela plantorna och plantera om dem. Koriander är t ex helt meningslös att odla själv eftersom den blommar så tidigt och i o m det smakar apa. Däremot är den guld som grund i en maskkompost eftersom det blir så mycket att ”bädda” med.

Om jag verkligen verkligen får som jag vill och det får jag högst troligtvis eftersom vi numera har bil och hiss och jag inte behöver be A att bära åt mig så blir det dessutom

Doftschersmin

Doftolvon

Stjärnmagnolia

Rhododendron

Buskrosor

Strandkrassing

Lavendel

Ett nytt Körsbärsträd eftersom min kära mor skalperade det förra…

Blåbär

Björnbär

Hallon

Och för att inte balkongväggarna skall bli alldeles bortglömda Blomman för dagen och Bougainvillea.

Och som kronan på verket solstolar och ett  parasoll så att en viss sambo inte bränner sig fullständigt sönder och samman i år…

Hela poängen är att man förutom plats på räcken och golv har sjukt mycket space för amplar i taket och på väggarna. Det enda som egentligen kommer stå på själva balkonggolvet är de där pallkragarna och en gammal avsågad Ivar bokhylla för buskarna och kanske kanske kanske en lövkorg för trädet om det nu blir något träd. Allt annat hänger i amplar och klättrat utmed taket eller är nedpetat i balkonglådorna. Det fiffiga är dessutom att ju mer man reglerar höjden på plantorna desto mer kan man reglera mängden sol växterna får per dag.

Ahhhh jag längtar!

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gabbi said, on 06 januari 2010 at 1:13 f m

    Men rara Ms N00b, trädgård på sin plats kanske?
    Med ditt odlingsintresse känns det ju som ett must have för 2010. 🙂
    Själv har jag minitomt på 498 m2 och bor i zon fem, praktiskt taget på Tomtens bakgård så att säga, men om jag bodde där du bor, ahhhhh, jag skälver av blott tanken på allt jag skulle kunna odla.
    Radhus?
    Kolonilott?
    Sommarstuga?
    🙂
    Många hälsningar från norr,
    Gabbi

  2. msn00b said, on 06 januari 2010 at 11:58 f m

    Jo jag vet, jag är grymt sugen och jag längtar. Däremot är det så att vi inte vet hur länge vi blir kvar i Skåne. Minst 1,5 år från och med nu men sedan vet vi helt enkelt inte och då känns det så dumt att investera i hus eller stuga även om det är det vi allra mest vill, både för vår egen skull och hundens. Kolonilott orkar jag helt enkelt inte eftersom det skulle innebära att jag måste åka dit ut varje dag plus en ganska maffig extrakostnad och då har jag hellre odlingarna på balkongen i ett litet tag till. Sommarstuga är också grymt efterlängtat men eftersom vi ändå planerar att bo på landet sedan så känns det som overkill särskilt med tanke på dagens fastighetsmarknad.

  3. msn00b said, on 06 januari 2010 at 11:59 f m

    Däremot har jag lite idéer på hur man kan få saker att överleva även i zon 5 hojta om du är intresserad! Kramar från söder

  4. Gabbi said, on 07 januari 2010 at 11:01 f m

    Jaaaa, har du nåt tips på körsbär? Alltså såna sura körsbär som verkar vara det enda man kan få att överleva här.
    Jag skulle vilja ha ett nätt litet träd till vår radhusbaksida i västerläge.
    Alla odlingstips mottages tacksamt!
    Hälsningar från kylslaget Västerbotten,
    Gabbi


Kommentera

