Ms. N00b

Ang vikthets

Posted in Uncategorized by msn00b on 05 november 2009

Läser Malin Wollins krönika om tioåringar som bantar och det finns väl egentligen inte så mycket att säga om den, hon har som i de allra flesta fall en stor poäng där. Däremot läser jag sedan kommentarerna och det är då det börjar brinna i hjärnan på mig. En kvinna skriver såhär:

”Sluta hacka på mammorna. De är lika mycket offer för mediernas vikthets som sina barn, som de säkert älskar som de är men är rädda för att de ska bli mobbade om de får lite för mycket hull. Skuldbelägg inte mammorna utan modeindustrin som pådyvlat oss dessa sjuka ideal.”

Ursäkta men ”modeindustrin som pådyvlat”?! ”offer”??! Vad i HELVETE?

Jag är vuxen. Jag får därmed lov att ta ansvar för vad jag tillåter att påverka mig och vad som inte gör det.  Jag kan nämligen tänka själv och det kan rimligtvis andra människor också, både män som kvinnor.  Om vi har det ansvaret politiskt, ekonomiskt, karriärmässigt och relationsmässigt, varför skulle vi inte ha det ansvaret för synen på våra egna kroppar? På vilket sätt är vi offer bara för att det finns bilder på kvinnor som retuscherats till oigenkännlighet? Ellr för all del kvinnor som bara ser ut på ett sätt vi själva inte gör? Snarare är det väl i så fall männen som blir offer om de går på myten om den retuscherade kvinnan eftersom en extrem majoritet av män aldrig kommer se en sådan tjej i verkliga livet.

Visst jag kan sminka mig till den perfekta hyn, ha push-up bh tills tuttarna sitter i höjd med ögonbrynen och jag kan ha särskilda strumpebyxor med rumpinlägg och gördel för att slimma midjan men till vilken nytta? För ärligt talat, om målet är att gå med någon hem då kommer personen att se hur du ser ut utan allt det där joxet iallafall. Han eller hon kommer dessutom att notera precis hur illa du tycker om dig själv och ifrågasätta om det är värt besväret att ens orka lära känna en person med så mycket issues. Vem vill dessutom leva med en träningsnarkoman? Mellan heltidsjobb,  träning och vänner kommer ni ju aldrig hinna träffas?

En annan del i detta är det eviga jämförandet.  vad hände med individualiteten? Vad har din midja med min att göra? Vem bryr sig ett endaste litet dugg om ifall dina bröst är mindre än mina? Hey vem vet, du kanske är smartare än jag? Who gives a shit? Det sjukaste av allt är att hela grejen egentligen inte ens handlar om hur kvinnor ser på sina kroppar utan om hur kvinnor tror att tilltänkta partners ser på deras kroppar, det är alltså en annan människas inbillade syn på oss själva som vi skall anpassa oss efter?

Det är ju helt absurt.

Jag är absolut inte främmande för att tycka att viss kläder inte sitter snyggt längre eftersom min kropp förändrats sedan jag var arton. Det är ingen hemlis att jag inte är en storlek 34 längre men snälla, VAR i den ekvationen är det logiskt att tycka att det då är kroppen det är fel på? Sålänge jag inte lever sittandes i soffan med en chipspåse fastlimmad i fejset utan faktiskt rör på mig, äter ordentlig mat och mår bra så är det väl rimligtvis kläderna det är fel på, inte mig? Om jag däremot lever uteslutande på fett och socker ja, då kanske jag borde ändra på det om inte annat så för att det är farligt.

Det är vi som konsumenter som avgör vad som blir mode, inte tvärtom. Det som inte säljer tas ur produktion så enkelt är det. Köp inte sådant som du inte känner dig vacker i, om du inte tycker att något i affären är fint på din kroppstyp designa något själv, jag lovar att du inte är ensam om att inte hitta något som passar.

Och du, om du lever med någon och förhållandet är bra så trust you me att det har absolut zip, nada, noll att göra med storleken på dina lår. Däremor har det troligtvis  mycket att göra med hur lätt du är att leva med och man blir jävligt svår att ha att göra med om man inte äter ordentligt och ständigt gnäller om att man inte tycker om sig själv.

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Stina said, on 05 november 2009 at 9:17 e m

    Du sa Amen, jag säger HALLELUJA (fast jag säkert inte kan stava till det)
    Det sjuka med kommentaren om barnfetma är ju också att visst fasen kan man skylla föräldrarna. Vem fostrar barnen?
    Föräldrar älskar att skylla på skolan och samhället, men var i helvete kommer vi hamna då?
    När vi avsäger oss ansvaret för både fetma och alkoholmissbruk, mobbing och totalpsykkorubbade barn?!
    Självklart har föräldrarna största delen i all problematik hos barnen att göra.
    Någon sa någon gång ”barn gör inte som föräldrar säger, barn gör som föräldrar gör”

  2. plasmider said, on 06 november 2009 at 9:29 f m

    Så sant, vi måste inse att det är vi själva som ska vara nöjda med våra kroppar. Själv har jag ju blivit kallad både mullig och benig, då brydde jag mej nog mer, nu med åldern så kommer det en viss mognad. passar det inte hur jag ser ut så behöver dom inte lära känna mej heller, för jag är mer än den yta som visas upp och vill inte människor se längre än ytan så vill jag inte umgås med dom heller. Sen vem f*n vill se ut som dom skeletten på catwalken ?

  3. Gabbi said, on 08 november 2009 at 7:31 e m

    Du har bara helt rätt.
    Inget mer med det.
    //Gabbi

  4. Sussie said, on 08 november 2009 at 8:52 e m

    Hallo:) Hoppas allt är bra med er??
    Du har en fantastisk förmåga att skriva…
    ”tummen upp”
    Saknade er på Sturup idag…Kallt som Attan var det idag me…men Kul:)
    Ha en go Söndag kväll

  5. Ninde said, on 09 november 2009 at 10:34 f m

    Amen to that. Så glad att jag är mer avslappad i min inställning till träning o vikt idag. Kan dessutom intyga att killar med tvättbrädekomplex inte heller är så skojiga att leva med i längden.

    And by the way, så stör det mig inte ett dugg att du* ligger en kupstorlek över mig, ha ha 😉

    * Om jag minns rätt här.


Kommentera

