Ms. N00b

När tant smäller en säkring och blir långrandig

Posted in Uncategorized by msn00b on 29 oktober 2009

Jag slås ganska ofta av hur korkad debatten kring fildelning faktiskt är. Som diplomerad nörd hamnar jag titt som tätt i diskussioner om FRA, IPRED och fildelning i allmänhet, det som är jobbigt i de här diskussionerna är inte själva ämnet i sig, eller ens att andra människor kanske tycker lite olikt mig själv. Det är helt ok, I’m all for fri åsiktsbildning på precis samma sätt som jag är för demokrati och yttrandefrihet, det finns så många aspekter av sanningen i det här fallet att jag tror inte att det är överhuvudtaget möjligt för två människor att ha exakt identiska åsikter ens om de försöker. Det som däremot är enormt påfrestande är hur media många gånger försöker ”dumma till” debatten fö att de verkar tro att vanligt folk inte förstår om de rapporterar rakt på sak därför går diskussionerna till 99% ut på att reda ut begreppen och 1% till att faktiskt diskutera sakfrågan efter att gemensamma definitioner uppstått.

Tillåt mig exemplifiera: Hur många gånger har du de senaste året sett rubriker, eller läst artiklar som, i likhet meddagens Aftonblad, tar upp fildelning som illegal? Jag gissar på ganska många. Dagens fråga i Aftonbladet ser ut såhär:

Är det rätt att stänga av illegala fildelare från internet? Ja Ja, men det måste ske en rättslig prövning Nej Se resultat

Vi kan börja med rubriken, det talas om ”illegal fildelning”. Ok,men hur i hela helvete befäster vi att fildelningen är illegal utan en rättsprocess? Hur befäster vi att personen som äger abonnemanget var den som utförde brottet? Och vad i hela helvete är illegalt att fildela? Är det så självklart?

 Nej problemet ligger snarare i att fildelning faktiskt inte är illegalt. På samma sätt som det inte är illegalt för mig att köpa en bok och sedan låna ut den till min kompis är det heller inte illegalt för mig att köpa en låt och sedan fildela den till min kompis.Den typen av fildelning är ungefär som när du spelade in blandband på 80-talet, are you with me?

Goodie. Du har just blivit introducerad till fildelning 1.0.1.

Vi fildelare är nämligen inte moralskygga fjortonåriga pojkar som sitter och runkar till barnporr på The Pirate Bay. Vi är trettioåriga fucking medelsvenssons. Många av osss jobbar dessutom inom IT med just säkerhetsfrågor, det är vi som skapar era virusskydd och det är oss ni ringer när ni inte fattar hur man löser ett problem.  Det är också vi som med jämna mellanrum blir beskyllda för att tjäna alldeles för mycket pengar – tror du verkligen då att det är vi som har ett behov av att stjäla något så banalt som film? Tror du det på riktigt?

Snarare är det så att den idag gällande lagen om copyright inte riktigt passar de stora bolagen just eftersom tekniken möjliggör utlåning i mycket högre grad än tidigare. Det står svart på vitt att jag får lov att dela med ig av mitt köpta material till mina nära och kära. Läs själv vettja:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19600729.HTM

Det är nämligen en jävla skillnad mellan det lagen förbjuder nämligen: Otillbörligt tillgängliggörande för allmänheten,  respektive enskild spridningför privat bruk. Utöver detta så är det dessutom så att det finns en oerhört stor mängd fildelning som inte har ett skvatt med film eller musik att göra. Till exempel den där uppdateringen av Windows som din dator tjatar om, eller för all del den där semesterbilden på dig och din pojkvän som du skickade till moster Margit. Fildelning är inte illegalt per se.

Här kommer då kruxet för jo det finns ju illegal fildelning också och skall vi prata om det är det lika bra att vi tar tag i den där franska (parodin på ett rättsystem) lagen om fildelning som är på väg till Sverige samtidigt.

I korthet innebär denna lag att om företag Y påstår att person Z fildelar illegalt så behöver ingen rättsprocess för att person Z’s internetoperatör skall stänga ner person Z’s internetabbonemang på stört. Utan bevis, utan process, utan rättsäkerhet så poff, internetabbonemanget är borta. Dessutom beöver inte operatören förklara varför kunden blivit avstängd eller ens sluta ta betalt för tjänsten (yes really, men det ämnet kan vi dock ta och täcka en annan dag det blir för mycket på samma gång annars).

Vad gör du på internet egentligen? Troligtvis betalar du dina räkningar, troligtvis söker du även information, sköter ditt arbete, kommunikation med myndigheter och dina barn sitt skolarbete. Och det är just detta, internet är inte valbart längre, lika lite som att färdas via väg när du skall någonstans oavsett om du går, åker buss, cyklar eller åker bil du är fortfarande på vägen.

Precis här ligger också pudelns kärna för om internet är en samhällskonstruktion, en del av vår infrastruktur på samma sätt som vägar och tågräls då måste vi också ha ett rättsäkert system som reglerar vad som är rätt och fel. Jag kan inte bara ringa trafikstyrelsen och säga ”hej, Anna körde för fort igår hon var en fara för sin omgivning dra in hennes körkort genast” jag måste kunna bevisa att hon faktiskt har begått ett lagbrott.

Vid den här punkten brukar någon alltid inflika något om barnporr, gärna i stil med ”jamen om någon laddar ner barnporr då borde vi ju faktiskt stänga av den personen från internet”. Borde vi verkligen det? Om personen istället skickade barnporr med brev skulle vi stänga av henne eller honom från Posten då? Om personen åkte bil med barnporr i bakluckan skulle hon eller han bli av med körkortet då? Nej!  Hon eller han skulle istället åtlas för innehav av barnporr och troligtvis hamna i fängelse som resultat, varken körkortet eller posten skulle ha något med saken att göra.

Ok säger du då kanske, men man hittar ju inte barnporren på vägen med hjälp av bilen och posten är ju inte riktigt samma sak som internet eftersom internet faktiskt är en källa för information lika mycket som en möjlighet att dela med sig av den informationen.

Absolut, det finns en stor poäng där men till syvende och sidst så blir det varken vettigare eller mer rätt att straffa en person enbart baserat på ett påstående. Om en person skall ha rättsliga konsekvenser så skall det också finnas en tydlig bevisning, om personen faktisikt har begått ett brott så kommer det garanterat också att finnas en bevisning. Vi behöver inte underminera hela vårt rättsystem för den sakens skull.

För allvarligt talat, om vi accepterar att straffsatser utdömd utan bevisning eller rättsprocess i fildelningsfrågan så kan du lita på att det inte dröjer länge innan vi gör det när det gäller andra brott också, såsom exempelvis fortkörning

Är du verkligen sams med alla? Finns det verkligen inte någon i ditt liv som skulle le av tanken på att jävlas med dig? It’s just a phonecall away.

 

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Drottningen said, on 29 oktober 2009 at 5:37 e m

    Nu blev du delad på facebook. Där har du!

    (men jag blev lite förvånad över att du inte runkar till barnporr på the pirate bay, det trodde jag alla gjorde;)

  2. Enligt Min Humla » Burn her! said, on 29 oktober 2009 at 6:44 e m

    […] undrar: Gäller denna motvilja mot rättsliga principer bara fildelning, eller även andra brott? Vilka fler brott bör resultera i att man döms utan […]

  3. msn00b said, on 29 oktober 2009 at 9:57 e m

    Drottningen: Såhär oss emellan så föredrar jag faktiskt dvärgporr, gärna med inslag av getter… Men skämt åsido tack för länkningen, jag rodnar lite härhemma 🙂

  4. Donsan said, on 03 november 2009 at 2:18 e m

    Re: ”illegal fildelning”
    Hur skall man överhuvudtaget kunna avgöra om en fil tillhör den legala eller illegala kategorien? – Filerna är väl inte märkta och idag har mängder av kända och halvkända artister släppt sina verk fria för icke kommersiell fildelning

    Kan man I Sverige ensamt lagstifta över ”cyber space” och säga att ”detta är laglig men inte detta”? – Har Sverige överhuvudtaget laglig rätt att skapa lagar inom en företeelse som kan ses som ”internationellt vatten” och där Sverige inte har någon möjlighet att försvara ”sin bit” av cyber space?

  5. Neko said, on 18 januari 2010 at 4:22 e m

    Hej,

    Jag ar kompis till La Ragazza Svedese (kanner mig tvungen att forklara varfor jag hamnade har, har dock ingen aning om vem du ar, vi kanske t.o.m har traffats om du kanner henne IRL…:)

    Men iaf, jag gillar det har inlagget skarpt, for det kanns som om du satt pa [elektroniskt] pränt vad jag forsokt uttrycka i mitt huvud. Sa, undrar om jag ocksa far lanka till det pa Facebook?

    Purdy please? 😀

    For om jag nu antligen kan komma med vettiga argument i fragan borde jag liksom visa var det kommer fran, hehe.

    • msn00b said, on 18 januari 2010 at 4:36 e m

      Hej Neko! Vad roligt att du hittat hit och vad roligt att du gillade inlägget! Du får jättegärna länka till mig, om du kikar i kommentarslistan sså hittar du dessutom inlägg som drottningssylt och josh har skrivit, om du gillade det jag skrev kommer du nog att gilla deras texter också 🙂 Jag är en vän till en vän till La Ragazza Swedese så du och jag har nog inte träffats men the more the merrier så välkommen hit 🙂


Kommentera

