Ms. N00b

and it goes on and on

Posted in Uncategorized by msn00b on 28 oktober 2009

Alltså förlåt mig men… om jag hör eller läser en människa till som säger att jag är osolidarisk för att jag inte vaccinerar mig så tror jag att jag skriker rakt ut!

Osolidarisk?!

Så ok, du tycker att jag skall vaccinera mig för att du  är gravid eller känner någon i en riskgrupp. Det du egentligen säger då är att jag skall sätta din/er hälsa framför min egen. Vänd på det honey, på vilket sätt är det solidariskt av dig att kräva att andra människor skall ta ett vaccin som människor börjat dö av för din/er skull? Är någons liv värt mer än andras? Om du inte tänker vaccinera dig själv, för jo gravida får faktiskt vaccinera sig, så är det upp till dig att inte utsätta dig för smittorisk.

Tafsa inte på min rätt att välja själv.

 

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. B said, on 28 oktober 2009 at 11:31 f m

    Inget vaccin för mig heller.. så d så!

  2. Drottningen said, on 28 oktober 2009 at 12:33 e m

    jag tänker att de där som pratar om att vara solidariska ska vara solidariska själva och hålla sig hemma när de är sjuka. För man går väl inte till jobbet och riskerar att smitta ner kollegorna?

  3. plasmider said, on 28 oktober 2009 at 1:04 e m

    Du kan få låna lite välanvända hästkläder av mej och sen ranta runt på spårvagnar och busar hela dan, det är mer osolidariskt tycker jag. Vill man inte bli smittad eller är så j*vla rädd för att bli det så kanske man ska ta semester och hålla sej inlåst i sitt lilla kyffe. Vaccination mot svininfluensa, tack, men nej tack.
    P.s. vad betyder IRL ?

  4. Erika said, on 28 oktober 2009 at 1:32 e m

    Ja men jaaaa! Jag har fortfarande inte bestämt mig angående vaccination – men prata inte om solidaritet! Du är bäst!

  5. msn00b said, on 28 oktober 2009 at 10:14 e m

    B – atta girl! Bara det känns rätt för dig så kör på.

    Drottningen – Men eller hur? Jag kan bli så trött på de där människorna som tror att hela världen stannar bara för att de är hemma när de är sjuka itället för att smitta ner folk på jobbet. Sjukt själviskt.

    Plasmider – Hehehe oohh the TEMPTATION! Dock skulle min pojkvän troligtvis dö av andnöd då så njae hehe. Irl = In Real Life dvs inte på internet. Är man riktigt nördig så säger man afk = away from keyboard med exakt samma innebörd. Ett utmärkt exempel på att internet inte är en syssla utan samhällelig infrastruktur.

    Erika – Precis och hur du nu bestämemr dig för att göra är helt och hållet upp till dig inte någon annan eftersom surprise surprise det är du och inte de som tjatar om solidaritet som de facto kommer få ta konsekvenserna.

  6. Stina said, on 29 oktober 2009 at 9:29 e m

    Hade länge tänkt vaccinera mig och resten av familjen, men efterosm jag är helt säker på (ok inte helt säker eftersom INGEN instans i vårdkedjan är intresserad av att testa folk) så känner jag inte att det finns någon anledning att göra det.
    Det är riskfritt säger alla ”solidariska” människor, man ska vaccinera sig även om man tror sig ha haft skiten.
    Men det vill inte jag.
    Jag vill heller inte utsätta mina barn för vidriga smärtsamma sprutor bara för att…
    Klara är 3,5 år, innan 3 år får de inte vaccineras, men varför finns en gräns och vaddå, är den dödstydlig, 3 år =NEJ 3 år 1 dag =JA.
    Dessutom är smittan så jäkla utspridd redan så det gör väl varken till eller från.
    Håller med ovan skrivna; är man sjuk håll sig då hemma! DÅ skyddar man andra…

  7. msn00b said, on 29 oktober 2009 at 9:55 e m

    Stina – jag förstår precis hur du menar och jag är så glad över att du har bestämt dig och i dig själv funnit ett svar som får dig att känna dig trygg och att du gör det rätta för dig och din familj. Jag tror att det till syvende och sidst är det vi KAN göra i den här frågan. Ingen vet med säkerhet vad som är rätt, det finns inget facit. Vi kan bara göra ett val utifrån oss själva och vår egen uppfattning.

    Själv blir jag i likhet med dig mer och mer säker på mitt val och känner att det är rätt för mig och de mina. Jag vaccinerar mig gladeligen med gamla beprövade vaccin mot sjukdomar som är riktigt farliga men att vaccinera emot influensa känns mest ganska överflödigt. Särskilt då vaccinet dessutom gr ett förhållandevis smalt skydd jämfört med att faktiskt ha haft skiten.

    och du, välkommen hit jag hoppas du återkommer🙂

  8. msn00b said, on 29 oktober 2009 at 9:56 e m

    och ja, det är faktiskt skitkonstigt att det finns en magisk gräns, vad är det som förändras så otroligt just vid treårsdagen liksom?


Kommentera

