Ms. N00b

Byråkrati

Posted in Uncategorized by msn00b on 20 oktober 2009

Jag blir så jävla trött.

Jag var inne på Boplats syd’s hemsida för att kolla om det fanns några intressanta lägenheter eftersom vi funderar på att flytta till något lite mindre för att få ner hyran. Hittar ett gäng intressanta lägenheter och gör intresseanmälan. I bekräftelsemailet jag sedan får står det att de rutinmässigt gör kreditprövningar innan de bjuder in till visning.

Sådant här gör mig komplett jävla vansinnig.  Hos de flesta organisationer funkar nämligen systemet som så att om du har över ett visst antal kreditprövningar per år så kan du bli stoppad när du ansöker om t ex ett bolån eller billån. Helt vansinnigt, du behöver alltså inte ha någon anmärkning det räcker med en förfrågan. Lägg därtill att en förfrågan sparas hos UC i 36 månader. Samtidigt gör varenda bolag en kreditprövning för i princip ingen anledning alls. Ta t ex när jag och A skulle öppna ett gemensamt matkonto för att få bättre koll på vår matbudget. Trots att det bara är ett vanligt visakort kopplat till kontot gjordes en kreditprövning. Detsamma händer om du skulle vilja ha ett Coopbonuskort, ett ICA eller Hemköpskort. Jag pratar alltså om bonuskorten, inte någon form av kreditkort.

Det är ju helt sjukt!

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ina said, on 20 oktober 2009 at 7:09 e m

    mm ja, samma som att många många arbetsgivare gör det så söker man många jobb så….

  2. msn00b said, on 20 oktober 2009 at 7:18 e m

    Japp – helt sinnessjukt. Alltså jag kan förstå varför men jag förstår verkligen inte varför de flesta byråkratiska system skriker stopp om det finns frågor men t ex inte beviljade krediter eller skulder. I don’t get it.


Kommentera

