Ms. N00b

Katharsis och framåtblickande

Posted in Uncategorized by msn00b on 30 september 2009

Tittade i kalendern och insåg vilken dag det är, dagen före min uppkörning. Har faktiskt börjat bli lite nervös men ändå inte så farligt att det påverkar mig (hoppas jag). Min sötrsta skräck är ironiskt nog att folk omkring mig skall försöka ”lugna mig”” eller berätta skräckhistorier från sin egen uppkörning. Jag vill inte höra, jag vill verkligen inte, det kommer bara resultera i att jag går in i situationen allt annat än öppen för nya intryck och det vore det värsta av allt. Jag vill kunna komma in i det helt förutsättningslöst och därmed kunna ta in mer ny information.

För vad är det med oss allihopa? Så fort någon blir gravid så får hon höra skräckhistorier om förlossningar och missfall och hur jobbigt det är att ha barn, så fort någon skall köra upp så berättas det om hur andra människor kuggade. Så fort någon skall skriva en tenta så berättas det om hur hemsk just den kursen är. Det är säkerligen vänligt menat men det blir så fel! Det enda som händer är ju att man blir mer uppskrämd eller nervös än vad man redan är och misslyckas bara därför.

Kanske borde vi som vänner när någon berättar om en kommande prövning som det finns all anledning att vara nervös för bara lyssna på den personens känslor istället för att vara så snabba med att berätta om vad vi själva känner eller relaterar till? Kanske är det en vänligare handling att låta sin vän själv prata om sin farhågor och få hjälp med att bearbeta dem snarare än att komma med så mycket egen input? Jag gör det ju själv, per automatik relaterar jag till mig och mitt snarare än att bara lyssna, och faktiskt, det tas inte alltid så väl emot.

New years resolution, coming up. Att bli bättre på att lyssna. Inse att man inte behöver komma med goda råd och konkret hjälp  för att vara en bra vän.

Kommentera

