Ms. N00b

The C-word

Posted in Uncategorized by msn00b on 14 september 2009

Dan Brown släpper som bekant en ny bok i dagarna, närmre bestämt imorgon tror jag. Nåväl so far so good men i helgen släpptes de två första kapitlen av boken som inleds såhär:

”1991 låstes ett dokument in i CIA-chefens kassaskåp. Det ligger fortfarande kvar. Dess kryptiska text inkluderar referenser till en forntida portal och en hemlig underjordisk plats. Det innehåller också frasen det ligger begravt någonstans där ute.”

Är det bara jag som tänker: ”STARGATE RIPOFF!” ?

Inte helt otroligt med tanke på att även Da Vinci koden var en total rippoff på ”Holy blood, holy grail

Ahh dessa stora bolag och deras spännande idéer om vad copyright är. May they live in interesting times.

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ninde said, on 15 september 2009 at 10:55 f m

    Damn I think you’re righ. Och du vet väl att det där med copyright osv bara gäller om man befinner sig i den änden av nöjesbranschens näringskedja som har råd att hålla sig med en staff av aggressiva advokater..😉

  2. msn00b said, on 16 september 2009 at 12:09 e m

    visst är det läskigt?

  3. Ninde said, on 17 september 2009 at 8:42 f m

    Jo. Lika läskigt som hur cynisk man ibland blir av att jobba med folk med affärsmentalitet ifrån Det Stora Landet i Väster..;)

  4. msn00b said, on 17 september 2009 at 8:20 e m

    Hell yes, en total dog eats dog world och visst man kan tycka att det kanske itne är så farligt och yadi yadi men vaffan, ta svinis som exempel, visst är det ganska trevligt att vaccinet är gratis för de som väljer att vaccinera sig? Jag blir helt ärligt lite mörkrädd när jag ser vartåt vi är på väg och jag har ändå varit blå blå blå hela min uppväxt.

  5. Tobias said, on 19 september 2009 at 4:19 e m

    Fast vad jag fattat handlar det om frimurarna igen. Jag har precis inhandlat boken, så jag berättar när jag är klar.

  6. msn00b said, on 19 september 2009 at 6:17 e m

    berätta inte för mycket är du snäll, ooavsett min aversion är jag nämligen precis så mycket hycklare att jag troligtvis läser den ändå🙂

  7. Tobias said, on 20 september 2009 at 4:16 e m

    Tydligen FINNS det verkligen ett papper (finns, till skillnad från all ”fakta” i tidigare böcker) med exakt den texten hos CIAo_O

  8. msn00b said, on 20 september 2009 at 8:20 e m

    hm, how very x files of them🙂 Men nu är jag nyfiken, vilka ”fakta” syftar du på i tidigare böcker? För strängt taget gör väl ingen av dem anspråk på att vara något annat än fiktion även om Holy blood holy grail faktiskt underbygger sin tes oerhört väl?

  9. msn00b said, on 20 september 2009 at 8:21 e m

    men ok nyfiken i en strut, vem påstår att det pappret finns? Law of homeland security borde väl skrika treason både högt och länge om någon yppar vad som finns i CIA’s låsta arkiv?

  10. Tobias said, on 22 september 2009 at 9:45 f m

    Författaren själv sa ju aldrig rakt ut att det var fakta, men hur många virrpannor som helst köpte ju hela smeten rakt upp och ner.
    I den här boken är han dock nogrann med att belysa ”Det här och det här är verkligen sant”, och det här med pappret är en av dom saker han särskilt säger verkligen är sant. Nu kan han som sagt ljuga om det, men det känns inte så där jättetroligt.

    Förutsatt att dokumentet inte är hemligstämplat finns det ju inget att göra åt saken, och att det ligger i ett kassaskåp betyder inte att det är kvalificerat hemligt🙂

    Jag lutar åt att dokumentet verkligen finns, men att det är rent hittepå som av någon anledning hamnat där.

  11. msn00b said, on 22 september 2009 at 3:28 e m

    Nja, delar av da vinci koden är ju fakta. Exempelvis stycket om hur det kom sig att kristendomen använde sig av glorior, att julen infaller till saturnalie etc men då dessa saker är enkla att kolla upp antar jag att du inte syftar på dem. M du däremot är intressad av faktabasen och de undersökningar som faktiskt gjorts ang Maria Magdalena och hennes relation till Jesus så föreslår jag att du läser Holy blood Holy Grail (som gav Dan Brown idéen till da vinci coden)som jag nämnt ett par gånger nu.

    Självklart betyder det inte att ett dokument är hemligstämplat bara för att det befinner sig i ett kassaskåp däremot är ju CIA väldigt glada i att just hemligstämpla och att ett dylikt dokument inte skulle vara det förefaller otroligt.

    I övrigt är jag inne på din linje, att det finns ett sådant dokument vad det däremot syftar på är ju en helt annan historia. Det är ju som sagt bara referenser till en forntida portal vilket kan innebära vad som helst och texten ”det ligger begravt därute” kan ju lika gärna syfta på ett slott, ett konstverk eller för all del en microvågsugn🙂

    (även om jag personligen tror att det syftar på Excalibur nu när jag hunnit fundera en iten stund, det stämmer lite väl bra in på ideen med forntida portaler (druider) och att det är en ”det” inte en ”den” men det är bara en gissning från min sida🙂

    Gah

    Hemska människa nu MÅSTE jag ju läsa den.

  12. Tobias said, on 22 september 2009 at 9:34 e m

    Skulle det inte vara roligt om ”det ligger begravt där ute” egentligen var ett meddelande till lappförfattarens make eller så? Bara ditklottrat på ett skräppapper, lite som vi ibland skriver inköpslistor på räkningar?

    Kanske frågade Gunnar (ja han heter så) var marsvinet tagit vägen medans hans fru satt i telefon och inte hade tid att svara. Han hann inte vänta utan for till skogen. Frugan lägger på och måste åka till sin syjunta, och lämnar då ett meddelande på reklamen om säkerhetsdörrar; ”det ligger begravt där ute”.

  13. msn00b said, on 23 september 2009 at 3:37 e m

    Men ooooh now you’re talking!
    Kanske är det svaret på frågan om var Dick Cheneys samvete befinner sig? Rymdskeppet som forslade hit Condoleeza Rice? CIA-chefens dotters körkort som ”fösvann” efter att hon repat pappas bil?

    Eller kanske är det ett internskämt mellan KGB chefen och CIA chefen om anledningen till varför de alltid är i luven på varandra? Kanske är de istället bästa polare och har anordnat en åggpåskjakt men CIA-chefen kanske itne är så bra på skattjakter så han har f o r t f a r a n d e inte hittat sitt?

    The possibilities are endless!

  14. Tobias said, on 01 oktober 2009 at 9:17 e m

    Det var faktiskt inte ett endast dugg ripoff på Stargate. Inte ens lite, förutom att orden ”portal” finns i båda😉

  15. msn00b said, on 02 oktober 2009 at 8:32 f m

    Men vad roligt, då skall jag faktiskt ge mig i kast med den i eftermiddag🙂 Det är skönt att ha fel ibland för det hade banne mig varit för sorgligt om jag hade haft rätt.


Kommentera

