Ms. N00b

”Oink!” sade grisen

Posted in Uncategorized by msn00b on 05 september 2009

 

Varje gång jag har ringt och avbokat något den här veckan med hänvisning till att jag och sambon är sjuka så har 90%  av personerna i andra änden på telefonen nervöst frågat  om det är grisinfluensa.

WTF ppl???

Vem i hela glödande helvetet får influensa, feber, muskelvärk och hela kitet och masar sig sedan till sjukhus för att testa vilken typ av förkylning det är? Allvarligt? Att knalla ner till smittocentralen numero uno måste ju vara det i särklass mest korkade en person med försvagat immunsystem kan göra? 

Så nä, jag vet inte om det är grisinfluensa. Enligt smittskyddsverket så är det dock med störta sannolikhet det eftersom det vanligtvis finns en dominerande sträng av influensa åt gången och just nu är det grisis. Men det jag inte fattar, faktiskt inte får in i huvudet, är varför någon enda människa skulle vilja vaccinera sig.

It’s the flu liksom, get over yourselves.

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Erika said, on 06 september 2009 at 5:54 e m

    Ja men exakt!! Tack!!

  2. Ninde said, on 07 september 2009 at 12:12 e m

    Håller med dig. Men tyvärr är folk ofta just så korkade, kommer bli ett elände med vanliga smittor sedan när vi inte har antibiotika som biter längre o alla glömt bort hur smittor sprids och hur man vilar ut en infektion hemma.

    För egen del känner jag inget behov av att vaccinera mig mot svinisen. Men jag kommer ändå göra det för att inte riskera att sprida smitta i onödan till gravida, småttingar som inte kan vaccineras osv. Krya på dig!

  3. ina said, on 07 september 2009 at 1:22 e m

    För att inte smitta människor som har nedsatt immunförsvar och faktiskt kan dö av den =) SOm gamlingarna på mitt jobb. Alla vi som jobbar i vården har en skyldighet att vaccinera oss.

  4. msn00b said, on 07 september 2009 at 1:55 e m

    Erikat : !

    Ninde: Jag förstår hur du tänker men problemet är ju att om sex månader/ ett år så har den muterat och då har du vaccinerat dig helt i onödan, alternativt får du vaccinera dig igen.

    Ina: Men det är ju gamlingarna som är immuna mot grisis, det är ju vi i trettioårsåldern och yngre som inte haft liknande tidigare och det är därför det är vi som är i riskgruppen för att bli smittade.

  5. Ninde said, on 08 september 2009 at 4:05 e m

    Visst flunsavaccin är tröttsam färskvara och inget jag skulle knalla iväg o göra i vanliga fall. Mer lite som att samhället ”köper lite tid” med vaccinet i det här fallet. Tid att hinna testa grundvaccinet för fler grupper o kanske ha bättre pejl på och beredskap för att skydda riskgrupperna. I bästa fall. Eller också står sjukvården lika handfallen som vanligt men vi har iaf sluppit en massutslapning av oss arbetsbin. Jag vet inte. Men känns lite skitsamma. Kan jag hindra någon stackare med hjärtproblem el dyl att få svinisen genom att vaccinera får det vara värt det. Typ.

  6. Ninde said, on 08 september 2009 at 4:05 e m

    utslagning skulle det vara. Dårå 😉

  7. ina said, on 09 september 2009 at 12:22 f m

    Vi vet inte vilka som är eller inte är immuna mot grisis, och de som är så pass sjuka dör av två dagars hosta.


Kommentera

