Ms. N00b

Jag finns ju ändå inte på riktigt.

Posted in politik, Uncategorized by msn00b on 20 maj 2009

Junilistans senaste utspel får ett alldeles eget inlägg. Handen på hjärtat tror jag att partiet fick kollektivt tuppjuck när de insåg att Synovates undersökning placerade dem under 1% strecket i EU-valet. Deras lösning på problemet? Att fjäska för bredbandsoperatörerna, indirekt kunna hävda att de vill sänka skatterna, samt ” ta ställning för artisterna så att de får betaaaaaaaalt” (läs: kasta lite skit på Piratpartiet) och sist men inte minst: ta riktigt jävla duktigt betalt av valfri medborgare.

Tillåt mig förklara och under tiden du läser det här, ha Knattens röst som berättarröst, den illustrerar alldeles utmärkt tonläget jag skrivet i.

Junilistan tycker att det är en bra idé att skapa en ”upphovsmannafond” som skall finansieras genom en bredbandsavgift som läggs på bredbandsabonnemangen. Medel som samlas i UHF kan sedan delas ut till upphovsmän vars verk har laddats ned från internetsidor som kontrolleras av ägarna till upphovsrättigheterna. Administrationen av fonden kan skötas av ett gemensamt organ som beaktar upphovsmännens rättigheter, till exempel Stim.

I praktiken innebär detta bara en enda sak och det är att STIM kan uttöva fortsatt kontroll över artister såtillvida att om man som artist inte är med i STIM får man inte lov att bli distribuerad via nätet. På samma sätt som man idag som artist inte får lov att trycka upp CD-skivor för egen försäljning utan att vara ansluten till STIM. Det åter ju förresten onekligen som om STIM är en gatekeeper som antingen tillåter eller  utesluter tillgång till den såkallade fria marknaden, är inte det förbjudet? STIM tjänar med andra ord grova pengar på sin verksamhet  vill inte behöva sluta med det. Detta vill Junilistan sponsra med hjäp av höjda bredbandsabbonnemangs-avgifter.

Vi tar det en gång till för säkerhets skull:  Du får som artist inte lov att sälja skivor utan att vara ansluten till STIM. På samma sätt får du inte i egenskap av distributör t ex radiostation lov att agera på marknaden utan att vara ansluten till STIM. Enligt junilistan skall bredbandsabbonenterna också betala till STIM för att garantera STIM’s fortsatta verksamhet istället för att betala direkt till artisten som gjort musiken du köper allt i artistens namn.

Jag skulle vilja påstå att det om något är att beröva artisten på dennes vinst.

Behöver man lyssna på mig då? Nä,  epiteten  vuxen, kvinna och Piratpartist är enligt populäropinion ömsesidigt uteslutande så jag finns ändå inte på riktigt.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tor said, on 20 maj 2009 at 2:39 e m

    Junilistan verkar tycka att distribution ska ske via upphovsmannens egen sida och att fördelningen ska baseras på antal nedladdning, vilket omedelbart väcker två frågor:

    Hur kan man lita på att upphovsmännen då rapporterar för nedladdningsstatistik?
    Om jag tycker om en låt och vill sponsra artisten, kan jag då ge denne bättre betalt genom att ladda ned samma låt tio gånger?

    Jag tror nog att JL hade behövt förbereda det här litet bättre. Nu verkar det bra desperat.

  2. Dodgy said, on 20 maj 2009 at 4:03 e m

    Men för att vara ett spöke skriver du väldigt bra =)

  3. msn00b said, on 20 maj 2009 at 4:08 e m

    @ Tor: utmärkta synpunkter, nedladdningsstatistiken hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Och hur i hela friden skall de lyckas hålla reda på om jag redan har laddat ner låten och alltså betalat för mig men fått min ipod stulen så att jag rimligtvis borde få ladda hem låten gratis igen? För att inte tala om hela DRM debatten som de verkar ha glömt fullständigt.

    @ dodgy: Bu?🙂


Kommentera

