Ms. N00b

Varför ska man inte rösta på centern? Jag vet! Jag vet!

Posted in politik by msn00b on 08 maj 2009

Att centern har blivit höger har väl gått få förbi men det senaste påhittet att avskaffa LAS för att öka anställbarheten av unga i samhället kvalar lätt in på topp tio dummaste hittils, kanske till och med topp fem.

Lagen om anställningsskydd innebär nämligen så mycket mer än ”sist in, först ut”, den innebär en hel mängd av rättigheter för den enskilde arbetstagaren, rättigheter som är till för att den enskilda individen inte skall vara fullkomligt maktlös gentemot sin arbetsgivare, en situation där arbetstagaren även med LAS alltid befinner sig i underläge. Jag började först räkna upp massor av paragrafer här som skulle belysa min poäng men vet ni vad?  Läs själva, det är intressant och framförallt nyttig läsning, jag lovar och det är bättre att ni ser och relaterar själva än att jag matar er med de bitar jag själv tycker är intressanta.

Ett borttagande av LAS innebär i princip att ungdomar (och märk väl att termen ”ungdomar” används i en jävligt lös bemärkelse här den avser nämligen människor under 26 års ålder) blir second rate citizens, livegna. De skall betala precis lika mycket skatt som vi andra,  en del är föräldrar, andra har huslån. De är precis lika vuxna som du och jag. Gränsen för vuxen går nämligen vid 18 och inte 26. De har alltså lika stora skyldigheter som vi andra men skall inte åtnjuta samma rättigheter som alla andra medborgare? Är inte det diskriminering mot folkgrupp?

WTF rent ut sagt.

I en förlängning vill centern avskaffa LAS inte bara för ungdomar och småföretag utan rent generellt, för alla. Dig och mig. Centern tycker nämligen att det här kommer gagna näringslivet och jo det har de ju rätt i. Det går jättebra för näringslivet när de inte behöver ta hänsyn till arbetstagarens rättigheter, det sparar de nämligen högvis med pengar på titta bara på Asien.

Men gagnar det medborgaren?

Nä, jag tror faktiskt inte det.

Hur var det förresten, för ett tag sedan så talades det om en förordning som skulle göra att företagen slapp arbetsgivaravgift för anställda under 26 år. Vad blev resultaten av det? Någon som vet?

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rosengeranium (Parkettodlaren) said, on 09 maj 2009 at 4:53 e m

    Hear, hear!

  2. Rosengeranium (Parkettodlaren) said, on 09 maj 2009 at 4:54 e m

    (Irriterande nog kommer jag inte på en bra svensk motsvarighet till det uttrycket, så jag hoppas innebörden går fram.)

  3. msn00b said, on 09 maj 2009 at 9:29 e m

    visst gör det det och nej du jag kommer inte heller på någon bra motsvarighet. Kanske lite talande för vår egen svenska kultur att vi saknar motsvarighet för ett idiomatiskt uppmuntrande uttryck som från början var tänkt att höras över sorlet i parliament🙂


Kommentera

