Ms. N00b

Men dra åt helvete.

Posted in politik, Privat by msn00b on 07 maj 2009

Flickor, pojkar, kvinnor, män, eller för all del ni som inte definierar er alls med hjälp av heteronormativa begrepp

Läs det här


och det här


och det här


Jag mår illa.


För jo, Liza Marklund ljög när hon sade att ”Gömda” var sann men kanske tyckte hon att hon hade en anledning till det? Kanske var det vad  hon trodde att hon var tvungen att ta i med för att vi skulle få upp ögonen för i precis hur stor grad det svenska rättssamhället suger kuk när en kvinna blir hotad till livet.

Skyddade adresser som någon råkar lämna ut, skyddade nummer som ändå kommer fram, någon som inte tänker sig för, någon som inte ser, någon som avfärdar ljudet de hörde som något annat än vad det var, och någon som aktivt blundar och håller för öronen.

Om du blir hotad av en  vilt främmande person på gatan så kan du polisanmäla denna person för olaga hot och begära besöksförbud. Om din partner hotar dig med våld kan polisen ”inte göra något” eftersom det är en ”familjekonflikt”, oavsett om en separation redan gjorts, dvs om du en gång haft ihop det med en kille så resonerar polisen som att de inte kan ingripa. Läs chatten med Beatrica Ask, läs hur hon duckar konkreta frågor med platityder. Den människa som allra ytterst representerar vårt samhälleliga rättsväsende och dessutom är kvinna vill inte ta i de här frågorna med tång.

FI kanske inte är en så jävla dum ide iallafall, idiotiska ramsor och sånger till trots. De precis som piratpartiet kanske faktiskt behövs som vågmästare när det gäller den här typen av frågor? Framförallt så tror jag att de behövs för att få den här typen av frågor att överhuvudtaget synas för hur många av de här morden har du tidigare hört talas om? Uppenbarligen behövs någonting för sittande maktstruktur och tidigare sittande maktstrukturer har inte gjort tillräckligt, det är alldeles väldigt uppenbart.

Siffrorna under 200-talet är nämligen inte nya, det är samma siffror år efter år. Cirka 17 kvinnor varje år, decennie efter decennie.

Vi har kommit jävligt långt med jämlikheten men det system som verkar i egenskap av rättesnöre för våra liv är inte jämställt någonstans och om vi vill se någon form av förändring på det området, ja då får vi ta mig fan aktivt skapa den förändringen också.

Är det förresten inte lite konstigt att manliga domare dömer i kvinnovåldsmål?

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gabbi said, on 07 maj 2009 at 8:15 e m

    Det här gillade jag!
    Spot on, rakt igenom.
    Det är fan så man kräks när man läser artiklar som de där, och ser hur snedvridet samhället är. Hur genomuppfuckat från rot till top när det kommer till att skydda kvinnor mot våld.
    Heja dig för ett bra blogginlägg,
    Gabbi

  2. Toby said, on 08 maj 2009 at 3:47 e m

    Hej!

    Finns massor att ändra på vad gäller både inställning för och lagar kring våld mot kvinnor.

    Striden om jämställdhet kommer alltid att behövas och även om vi uppnår ett mellan könen jämställt samhälle så 1) är det inte alls säkert att man kan det för givet, det måste bevaras också och 2) det kommer alltid finnas andra orättvisor än de mellan könen. Så jobba på!

    Men – jag kan inte hålla med om att det är konstigt att manliga domare dömer i kvinnovåldsmål!

    Om det vore så att en man skulle vara mer benägen att fria en man så måste vi också slå fast att en kvinna skulle vara mer benägen att fälla för att skydda ett kvinnligt offer. Det vore precis lika hemskt ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

    Det vi behöver är kompetenta domare som inte tar hänsyn till sitt kön när de dömer, annars sitter vi i samma fälla oavsett om vi väljer manliga eller kvinnliga domare. Tyvärr kommer ju inte domare i könlös upplaga.

    Skärpning med sådana tankar.

  3. EU 2009 said, on 08 maj 2009 at 4:20 e m

    Jävligt bra skrivet!!

    Citat: ”Skyddade adresser som någon råkar lämna ut, skyddade nummer som ändå kommer fram, någon som inte tänker sig för, någon som inte ser, någon som avfärdar ljudet de hörde som något annat än vad det var, och någon som aktivt blundar och håller för öronen.” Slut Citat.

    Även diverse lagförslag som lagts eller håller på att läggas – har en förmåga att kunna läcka ut precis som vilka andra ”hemliga uppgifter” som helst. Godtycklig och kränkande övervakning är därmed ingen väg att gå.

    Man kan kallar det ofta ”Den mänskilga faktorn” mendan det ibland läcker ut av helt andra grunder/orsaker..

    Har man hemlig adress ska den förbli ”hemlig” tills man önskar häva sekretess, PUNKT. Vi måste ställa krav, krav där granskaren granskas då något integriteskränkande läckt ut. Jag vill då inte leva i ett framtida samhälle där fler och fler myndigheter samlar på sig all möjlig annan information som läcker ut.

    Jag röstar Piratpartiet till EU 2009.

  4. msn00b said, on 08 maj 2009 at 4:58 e m

    Gabbi: Tack!

    Toby: min formulerade fråga var tänkt att väcka reaktioner, inte yttra en åsikt så nej jag behöver faktiskt inte skärpa mig då jag inte hyser den insinuerade åsikten, däremot är jag glad att du reagerar och säger ifrån när du ser något dumt det är precis sådant jag vill motivera till! jag är inte emot manliga domare i kvinnovåldsfall eftersom en kvinnlig domare precis som du påpekar kan vara lika delikatessjävig. Däremot m å s t e vi ha en aktiv debatt om genusets verkningar i juridiken, det är individen som blivit skadad och individen som begått ett brott inte könsaspekten, det skall därför inte finnas skillnader i domar mellan människor som mördat män eller människor som mördat kvinnor. Däremot behöver vi fler kvinnliga domare och en justitieminister som inte duckar den här typen av frågor för att kunna jämna ut fältet och kunna påverka det juridiska systemet för att kunna nå en större jämställdhet mellan könen inte bara i juridisk mening utan även dess praxis.

    EU 2009: Tack! Du har helt rätt i det du tar upp, hemliga uppgifter skall inte finnas i systemen alls. Exempelvis går här att nämna att T ex Eniro ser hemliga nummer trots att de inte får lämna ut dem, något jag inte alls ser poängen i. Även jag röstar pirat och har önskat mig i trettioårspresent att mina nära och kära gör detsamma🙂

  5. Ninde said, on 08 maj 2009 at 5:10 e m

    Hear, hear! Speciellt det där sista…

  6. EU 2009 said, on 08 maj 2009 at 9:53 e m

    Grattis msn00b! Vet inte om jag är sen eller tidig😉 Jag hoppas att även dina nära och kära väljer att rösta Pirat!

    Det är inte bara en utomordentlig present till dig, även en gåva till eftervärlden om dom gör det.

    Att rösta Pirat är framtiden, det borde vem som helst kunna räkna ut!

  7. msn00b said, on 08 maj 2009 at 10:06 e m

    haha tack så mycket det var gulligt av dig🙂 Och jo jag håller med helt och hållet🙂

  8. EU 2009 said, on 08 maj 2009 at 11:15 e m

    Damn, första kvinnan som håller med mig om något ”som brinner” och jag brinner för…. Vill du bli min käraste…Nu! Ooops du har du ju min mail. Hmmms!

  9. EU 2009 said, on 08 maj 2009 at 11:25 e m

    Kommer att samtala med ENIRO då det är en samarbetspartner. Kommer att framföra det du säger här!

  10. EU 2009 said, on 08 maj 2009 at 11:30 e m

    Vet du något om ”hitta.se”

  11. msn00b said, on 09 maj 2009 at 9:10 f m

    EU 2009: Haha nej du, jag är lyckligen sambo sedan många år. Ang hitta så vet jag faktiskt inte men det är ju definitivt värt att kolla upp.


Kommentera

