Ms. N00b

Vart tog den söta lilla anställningstryggheten vägen? Ingen som vet, ingen som vet

Posted in politik by msn00b on 05 maj 2009

Ok, så anställda har ägnat sig åt otillåten surfing.  Aftonbladet skriver att tidsåtgången på den ”otillåtna surfingen” varit så stor som 75-80% av arbetstiden.

Snälla, förklara för mig hur man mäter hur stor del av tiden den anställde faktiskt glott på skärmen och inte bara låtit browsern vara öppen i bakgrunden samtidigt som han eller hon utfört andra sysslor? Ni vet, det heter ”Windows” av en anledning, det går alldeles utmärkt att ha flera fönster igång samtidigt. Eller menar arbetsledningen att jag symboliskt måste stänga ner aftonbladet när kvartsrasten är slut så att loggfunktionen verkligen, verkligen vet att jag inte sitter och tjuvläser istället för att jobba? Det är ju helt sjukt! Min arbetsmoral är inte beroende av om jag kommer ihåg att stänga ner en browser eller inte efter min lunch, eller om jag passar på att läsa en blogg samtidigt som jag sitter i telefonkö till en leverantör. Min arbetsmoral består i att jag gör det jobb jag är betald att göra, att jag uppfyller de mål jag är ålagd att uppfylla.

Varför ifrågasätts det inte hur det kommer sig att de anställda uppenbarligen lyckas utföra samtliga arbetsuppgifter och uppsatta mål på påstådda 20% arbetstid? För det var inte bristande resultat som ledde fram till avslöjandet, det var ett internt tips. Är inte det väldigt konstigt att åtta män på samma lilla kontor bara råkar vara barnporrkonsumenter, allvarligt det är väl inte precis det som man av en händelse inser att man har gemensamt på eftermiddagsfikan? Barnporrnätverk är ju dessutom kända för att vara extremt hemlighetsfulla även i sina egna led just eftersom de riskerar ett sådant enormt stigma.

I just detta fall så tycker jag att det är förskräckligt, ordet barnporr har nämligen den effekten på mig. Jag som många andra reagerar  emotionellt och känner avsky inför de personer som är inblandade, jag blir ledsen och arg för de barn som farit illa av dess verkningar. Detta vet media, just därför används just det ordet väldigt oftasom ett rött skynke. Ingen ifrågasätter något som göra i syfte att krossa barnporren. Inte ens total avlyssning och avskaffande av den privata integriteten för syftet är ju så gott.

Och nej jag är självklart inte för barnporr, men jag ÄR för anställningstrygghet, mig veterligen är nämligen inte privat surfing, oavsett sidans innehåll, en grund för uppsägning. I de fall det handlar om brottslig verksamhet är det väl rimligtvis polisens sak att utreda. Lagen om anställningstrygghet gäller alla, till och med människor vi föraktar och avskyr. Följer vi inte de reglerna börjar vi nämligen röra oss in i områden där vi kan bli uppsagda bara för att någon påstått något om oss. Handen på hjärtat skulle inte din chef, eller en kollega kunna få det att se ut som att du gjort saker på jobbet som du inte borde? Vilken arbetssituation skapar det om vi inte behöver befinnas juridiskt skyldiga innan vi straffas?

Det är det som ett jämlikt, demokratiskt och framförallt rättssäkert samhälle innebär.


Kommentera

