Ms. N00b

B-b-b-b-bajs

Posted in Odling, Privat by msn00b on 30 april 2009

För er som minns min gamla blogg kan jag meddela att Bertil har jobbat på bra, hästbajskomposten lever i all önskelig välmåga och efter att jag vattnat med gödslens inatt förväntar jag mig att min balkong säger *ka-knak!* och börjar spruta blad. Man skall förresten aldrig vattna på dagtid, vänta tills solen gått ner istället det minskar risken för svampangrepp och andra sjukdomar, dessutom förångas vattnet i solen och kommer inte rötterna tillgodo. Man skall också vara noga med när man gödslar,  det gäller att gödsla när det fortfarande är bladverket som utvecklas inte blommorna eftersom gödseln i princip bara påverkar tillväxten av just stammar och bladverk

Hittils blommar det japanska körsbärsträdet med stora rosa blommor som sträcker sig längs taket och klätterrosen och syrenen växer så att det knakar, det kommer bli en fin balkongsommar🙂

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ninde said, on 04 maj 2009 at 9:05 f m

    ”…blommar det japanska körsbärsträdet”. Jisses och jag som trodde jag hade en avancerat balkonggrönska när jag höll på som mest. Hatten av säger jag bara.. Är den dyr föressten? Litet rotsystem?

  2. msn00b said, on 04 maj 2009 at 9:44 e m

    hehe ich bin ein plantnörd begåvad med obscent stor balkong🙂 Trädet köpte jag på plantagen i höstan när de reade ut de träd som blivit över efter sommaren, kostade en 50-lapp och var cirkus 3,5 meter högt. Rotsystemet är förhållandevis litet men min baktanke är att tädet hellr inte skall växa sig särskilt mycket större. Just nu har jag böjt grenarna så att blommorna löper som ett när över balkongtaket mellan taket och grenarna har jag ett tunt, tunt nät där jag tänkte ha ett bougin villea projekt.

    Um oops, säg planta och man får tejpa ihop munnen på mig🙂

    Något mer kortfattat poäng, om du själv går i trädtankar så var inte orolig det går utmärkt tt plantera dem och ha dem utomhus på balkong även i mindre kärl, jag kör på en flätad lövkorg (går på någon hundralapp och är 1000 ggr bättre än terracotta eftersom det inte leder kyla på samma sätt och dessutom inte spricker) som jag tätat och byggt om till en självvattnande kruka. Jag isolerade den inte ens i vintras om man inte räknar lite grönmossa som ett täcke för att behålla fuktigheten i jorden, och det gick kanon.

    Jag tipsar gärna om hur man gör om krukor till självvattnande om du behöver också, bara hojta🙂


Kommentera

