Ms. N00b

More boobs to the people!

Posted in Privat by msn00b on 23 april 2009

Det här är helt enkelt hur coolt som helst så jag rippar texten helt ogenerat från Leia. Hon skriver och jag upprepar:

Jag ber er att föra detta vidare. Antingen genom att kopiera detta inlägg […], länka till det eller på annat vis skriva om ämnet. Kopierar ni inlägget behöver ni inte länka till mig, självklart får man göra det men jag gör inte detta för att få läsare.

För svårt sjuka och för tidigt födda barn (prematurer) är bröstmjölk väldigt viktigt (ersättning fungerar utmärkt senare) och neonatalavdelningarna är helt beroende av donatorer då det oftast tar ett tag innan mammornas egna mjölk kommit igång (om den gör det). Det är stor brist på bankmjölk i hela landet vilket har lett till att det är väldigt dyrt för sjukhusen att köpa in.

Som donator så får du betalt för mjölken. Det är olika mycket beroende på vilket landsting man tillhör, här i Uppsala är det 125kr skattefritt per liter mjölk. Utrustning lånas.

Dock krävs det att du uppfyller vissa krav som tex att du är rökfri och lämnar HIV-prov. Ditt barn får dessutom vara högst 3 månader gammalt när du börjar donera.

[…] Att försöka sprida detta genom min blogg och andras är mitt sätt att försöka bidra till att även andra spädbarn kan få den bankmjölk dom behöver, utan att personalen på sjukhusen ska behöva ransonera som idag.


För mer information ring till förlossningen/BB i er kommun.

Kommentera

